Hoe belangrijk is een goede online vindbaarheid?
Wanneer je een bedrijf hebt heb je er vast weleens over gehoord: SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het inzetten hiervan is belangrijk voor een goede online vindbaarheid van je bedrijf. Een goede online vindbaarheid zorgt namelijk voor een hoge naamsbekendheid. Dit leidt weer tot meer websitebezoekers en meer klanten.
Om vindbaar te zijn voor potentiële klanten is het belangrijk dat je als bedrijf tijd en moeite investeert in het inzetten van zoekmachine optimalisatie. Hiervoor is het van belang dat je een goed beeld hebt van wat er allemaal bij de optimalisatie hoort en hoe je dit het beste kunt optimaliseren.
Wat houdt SEO in?
Search Engine Optimization is de Engelse afkorting voor zoekmachine optimalisatie. Om als bedrijf vindbaar te zijn voor potentiële geïnteresseerden en klanten is het belangrijk dat je moeite stopt in het optimaliseren van je website. Dit kan je op verschillende manieren doen. Je kan ervoor kiezen om het zelf te doen of om hiervoor hulp in te schakelen. Het beste kan je dit lokaal doen. Heb jij bijvoorbeeld een bedrijf in Rotterdam en heb jij behoefte aan het uitbesteden van je optimalisatieactiviteiten dan kan je het beste een specialist voor SEO in Rotterdam vinden.
Het inzetten van online marketing kan een aantal maanden duren. Het duurt vooral lang tot er resultaten te zien zijn. Dit kan zo’n 6-12 maanden duren. Als je geluk hebt heb je resultaat binnen enkele maanden, maar dit is onder andere afhankelijk van de beginstaat van jouw website en de branche waarin je actief bent. Wanneer je zelf je SEO activiteiten oppakt is het dus belangrijk om geduld te hebben en de resultaten af te wachten. Ook is het belangrijk dat je weet wat je precies wilt bereiken en dat je kennis hebt van online marketing.
Het voornaamste doel van het inzetten van online marketing is het verkrijgen van hogere posities in de organische zoekresultaten.
Benodigdheden voor het inzetten van SEO
Voor het inzetten van online marketing heb je eigenlijk niet veel nodig. Zo heb je een website nodig en is het belangrijk dat je voor je hebt wat je wilt bereiken. Hier kun je doelen aan vastmaken, op die manier heb je iets om naartoe te werken. Nadat je deze doelen hebt vastgesteld kan je content hiervoor gaan maken. Om het meeste uit de online marketing te halen zijn er drie belangrijke pijlers waar je rekening mee moet houden.
De eerste pijler is content. Content is alles wat je op je website plaatst, denk hierbij aan teksten, foto’s en eventuele video’s. Eigenlijk alles wat te zien is wanneer de website wordt geopend. Content kun je optimaliseren door van te voren een zoekwoordenonderzoek te doen. Hieruit volgen relevante zoekwoorden die jouw doelgroep eventueel gebruikt. Deze zoekwoorden plaats je vervolgens in de titel, koppen, tekst en url. Ook is het belangrijk om beeldmateriaal toe te voegen aan je website. Dit zorgt voor een duidelijk beeld van je bedrijf.
De tweede pijler is techniek. Hierbij is het vooral belangrijk dat je website snel en optimaal in gebruik is. Zorg voor een logische indeling van je website en een goede navigatie naar verschillende pagina’s.
De derde en laatste pijler is autoriteit. Dit houdt de waarde in die jouw website heeft. Google geeft verschillende websites een waarde, is deze hoog dan eindig je hoger in de zoekresultaten. En van de factoren die invloed hebben op autoriteit is bijvoorbeeld linkbuilding.
Tips voor verbeteren van zoekmachine optimalisatie
Om je zoekmachineoptimalisatie te verbeteren zijn er een aantal tips opgesteld. Wanneer deze tips worden opgevolgd heeft je website een grote kans van slagen.
- Leef je in in de mensen achter de zoekmachine.
Wanneer je wilt dat er veel traffic naar je website komt, is het belangrijk je in te beelden wat jouw doelgroep zoekt. Als je dit weet kan je daar goed op inspelen.
- Gebruik ook long tail keywords.
Dit zijn eigenlijk synoniemen van jouw belangrijke zoekwoorden. Laat ook deze terugkomen om te zorgen voor een goede vindbaarheid.
- Zet Google My Business in.
Marketing op locatie krijgt steeds meer waarde in Google. Steeds meer mensen zoeken op locatie. Wanneer zij bijvoorbeeld in Rotterdam zijn, zullen zij opzoeken ‘SEO in Rotterdam’, in plaats van alleen ‘SEO’. Met Google My Business verschijnt er een blok met alle belangrijke, lokale informatie bovenaan Google.
- Zorg ervoor dat de zoekwoorden op alle belangrijke plekken terugkomen.
Wanneer dit het geval is zal je hoger in de zoekresultaten terechtkomen. De belangrijke punten waar de meest relevante zoekwoorden moeten terugkomen zijn in de titel, meta description, headings, tekst en de url.
- Als je zelf geen ervaring hebt, schakel iemand in.
Zoals nu waarschijnlijk duidelijk is geworden, is een goede website optimalisatie belangrijk. Heb je hulp nodig bij SEO? Schakel gerust iemand in. Er zijn veel online marketeers die je kunnen helpen met het optimaliseren van je website.